Daffetur til Rauvigå

Mor ville på plantesalg, tre av oss ville noe helt annet. Uten bil tok vi beina fatt fra huset, gikk et par kilometer og var vekke et par timer. Målet: Rauvigå. På veien kom vi til gytebekken, her var det mye som skulle studeres.
De fløy høyt og lavt - mest lavt. 
Øyenstikkerne er mer og mer vanlige, de fantes knapt før, denne ble studert. 
Ser du yngelen? 
Torger tar alt opp med hendene. Jeg hadde akkurat klart å stoppe han i å ta opp en død frosk i vatnet, men plutselig hadde han funnet ei død mus. Like før det igjen skulle han ha med ei død bille. 
Vannstanden er rekordlav, da kan en gå tørrskodd til steiner en før måtte bli blaut for å nå. Bunnen blir studert. 
Torger laget si egen fiskestang - men fikk ikke fisk. Merkelig nok. 
De fant en del ting, en gammel playstation-ting, 20 cm av et metermål, og en busk som var en fin kost. Viktige ting å ha med seg hjem. 
Torger ble veldig glad i dette slimete vesenet, det tok lang tid før han slapp det uti igjen. Men han vatnet det jevnlig. 
Så kom vi til endestasjonen, badeplassen i Rauvigå. Ingen bading, men mye balansering på steinene. 
Idet jeg hadde fått på de klærne igjen, skulle de i vatnet igjen. Men jeg fikk de etterhvert med meg hjemover. 
Siste dyr som ble funnet på vei opp mot huset vårt, ei marihøne. Jeg tror den overlevde møtet med de to broltasene, men jeg er ikke sikker. 














Kommentarer